Spontana övertygelser starten till allt

Spontana övertygelser starten till allt
november 15, 2016 Ida Kjelleberg

På det hemmasnickrade bordet ligger fakturor och beställningsordrar. Bredvid en bit tamp till båten och en färgglad kaffekopp vars innehåll blivit kallt. Lastpallar packas och seglingsställ hängs på tork. I vardagsrummet sitter 2-åriga Vera med sina Frost-dockor och är fullt inne i en egen stor, liten värld.

Det är en vanlig jobbdag för Anna och Sebastian Östling, två 30-plusare som sedan 2012 är i full färd med med att bygga sitt företag VMG Design. VMG är en term inom kappsegling och står för Velocity Made Good. För Anna och Sebbe – båda seglare på elitnivå – var namnet givet och med en förklaring av begreppet klarnar bilden av det lilla, men växande, företaget.

– VMG är den vägen där jag på bästa sätt utnyttjar både vinkeln mot vinden och farten i båten, för att snabbast nå nästa märke på banan, säger Anna.

Med totalt tre OS-tävlingar och två VM-guld i den gemensamma ryggsäcken, är det uppenbart att paret vet vad de pratar om. Och även om ena guldet kammades hem så sent som nu i höstas, har fokus och vilja gjort att även VMG Design hunnit växa parallellt med idrotten. Att kombinera seglingen med företagandet är en nyckelfaktor för Anna och Sebbe. De är inte ute efter att jobba tvåhundra procent för att omsätta miljoner, utan eftersträvar en vardag där arbetstid inte enbart räknas efter timmen och uppgifter görs i samklang med alla andra åtaganden. En vardag de själva sätter ramarna för. Kanske därför Sebbe sa upp sig från sin anställning på Nasdaq för ett par år sedan? Kanske därför Anna gjorde likadant från Kustbevakningen?

Barn av deras tid, må så vara, men alla 80-talister väljer inte att satsa merparten av sina sparpengar i att importera en container med plåtmöss. De återvunna designdjuren som Anna och Sebbe spontant tog med sig hem efter en seglingstävling i Australien har blivit en fulsnygg favorit bland många inredningsfantaster. Idag har VMG Designs Plåtdjur över 80 återförsäljare från Skellefteå i norr till Simrishamn i söder och ska inom kort utvidga till våra nordiska grannländer.

Senaste tillskottet i VMG-familjen var även den en produkt av parets impulsivitet och övertygelse. Det skulle bli en tavla – det blev en sko. På en tourtävling i USA sprang Anna av en händelse in i de färgglada barfotaskorna, och ifall det, som somliga hävdar, går att bli kär i en produkt var det nog just det som hände. Därför gjorde de med FitKicksen så som de gjort med plåtdjuren några år tidigare; köpte hem ett exemplar för att övertyga svenskarna om att livet ska levas med färg och glädje på ett aktivt, hållbart och naturligt sätt.

Idag är FitKicks en självklar del för Anna och Sebbe i deras VMG Design; ett företag som drivs av både impulsivitet och övertygelse, lekfullhet och fokus – och som fortsätter att styra med full fart, i optimal ritning mot nästa märke på banan.

 

anna-sebbe-os sebbe-in-actionanna-m32

Fotocred till Dan Ljungsvik (mitten) och Marcus Evaldsson (nedre)